Thursday, October 7, 2010

One Day You'll Be Mine 3

3
“Kak Fitri tak mahu ikut kitorang pergi makan dulu ke?”Azira bertanya apabila aku mula bergerak kereta ku.
Aku memandang Kak Lyn, Megat, Jun serta Sharon yang sedang menanti jawapanku itu. Selalunya selepas habis kerja, aku pasti akan makan bersama mereka. Aku menilik jam tanganku yang sudah menunjukkan hampir pukul 11 malam itu.
“Alaa, akak penatlah hari ni Zira.”aku cuba menolak.
Kak Lyn dan yang lain-lainnya sudah tersengih-sengih, menimbulkan tanda tanya di dalam hati aku.
“Kenapa gelak pula ni?”aku bercekak pinggang, memandang mereka bersilih ganti.
“Kak Fitri ni, sejak-sejak kahwin, asyik penat saja. Itulah jangan buat ‘overtime’ selalu.”Megat menjawab.
Aku membuka mulut untuk membantah tetapi terhenti apabila menyedari maksud lain di sebalik kata-kata Megat itu. Wajah aku mula panas, menahan malu usikan Megat.
Terburai tawa mereka semua.
 “Apa Megat ni? Merepek betul.”
Aku mula bertugas sebagai seorang jurutera di sini sebaik sahaja tamat pengajian tiga tahun dahulu. Ketika itu hidup aku dirasakan sangat indah. Semuanya berjalan seperti yang aku idamkan sehinggalah kejadian itu berlaku.
“Muka Fitri dah merah.”Sharon menunjuk ke arah ku.
Aku memegang kedua belah pipi ku, menggeleng.
“Aaa, tak sukalah kena buli. Bulilah orang lain pula.”
Mendengar itu, tawa mereka makin kuat sehinggakan aku rasa carpark itu bergegar.
“Nak ikut ke tak ni?”gesa Azira.
Aku berfikir sebentar.
“Sorry semua. Tapi Fitri betul-betul penat ni. Esok kerja lagi.”
“Ala cakap je la rindu kat husband Kak Fitri yang handsome tu.”usik Azira lagi.
“Azira ni ada-ada sajala. Tengok tu, Jun tak tunggu kat kereta Nanti lambat, marah pula dia.”
Azira memandang sekilas lalu ke arah tunangnya yang sudah sedia menunggu di kereta itu.
“Okay, okay. Kak Fitri drive elok-elok tau.”
Aku mengangguk.
Lima minit kemudian, kereta aku sudah di jalan bersama dengan puluhan kereta yang lain. Sepanjang perjalanan aku berharap yang lelaki itu sudah tidur. Selamatlah aku daripada perlu menatap wajah deadpan miliknya yang mujarab merosakkan mood aku.

Pagi Ahad itu, aku sedang menonton rancangan pagi di televisyen ketika Ehsan bangun. Dengan hanya berseluar pendek, rambut yang kusut-masai dia masuk ke ruangan dapur. Memang begitulah rutinnya setiap hari Ahad. Bangun lewat, kemudian keluar melepak di kedai miliknya sehingga ke pagi. Ehsan merupakan seorang freelance photographer. Suami ‘tersayang’ ku itu mula memulakan kerjayanya sebagai seorang jurugambar sebaik sahaja dia pulang semula ke Malaysia. Menurut Elisa, ramai juga pelanggan yang memilih Ehsan sebagai jurugambar untuk majlis-majlis mereka. Boleh dikatakan Ehsan agak berjaya di dalam bidang kerjaya yang dipilihnya itu. Tapi entah mengapa aku tidak dapat memandang serius kerjayanya kerana pada pendapat aku, seni fotografi itu lebih kepada hobi. Kerjaya yang sebgitu hanya sesuai dengan orang yang berjiwa sepertinya. Carefree-irresponsible jerk!
Perhatianku terganggu apabila tiba-tiba sahaja televisyen bertukar siaran.
Aku menarik nafas.
Here we go again.
“Hello, I’m watching that!”aku cuba untuk tidak memandang ke arahnya.
Kenapalah dia tidak boleh pakai t-shirt?! Aku ada dalam rumah ni dan aku tak mahu tengok sebarang free show daripada kau, Ehsan! Kau boleh faham tak?!
“Get your own tv, please. This is mine.”
Okay, that’s it! Kalaulah aku ada senapang kat tangan, memang aku boleh gerenti aku akan tembak dia ni.
“Kau bersikap sangat kebudak-budakan. Kau tak mahu cari pasal tetapi semua perbuatan kau tu boleh membuatkan orang, especially aku, nak cari pasal dengan kau.”
“Kau yang sebenarnya merumitkan keadaan. Bukan ke lagi senang kalau kau diam saja dan tak membantah.”
“Dan biar kau buat sesuka hati kau? Sorry, tapi itu tak akan berlaku. Kau kena tahu yang kau tak boleh buat sesuka hati kau. Aku tinggal kat sini juga, suka atau tidak, kau kena belajar untuk biasakan diri dengan kewujudan aku di dalam rumah ni. Well, kalau kau lepaskan aku, mungkin kita tak payah lalui semua ni.”aku cuba memancing.
Ehsan menghela nafas, menunjukkan yang dia benar-benar bosan dengan perangai aku itu.
“Pergi beritahu mama. Kalau dia tak kena hospitalize lepas kau beritahu dia, aku tak  akan tangguh seminit pun untuk lepaskan kau. Good luck.”perhatiannya kembali kepada tv, tidak lagi mempedulikan aku.
Tanpa berlengah aku berlalu masuk ke bilikku, menyembamkan muka ke bantal dan menjerit sekuat hatiku.
Sepuluh minit kemudian, setelah hati aku sedikit lega, aku keluar semula. Ehsan masih di posisi tadi.
“Kenapa kau buat aku macam ni?”aku berdiri betul-betul di hadapan televisyen dalam usaha untuk mendapatkan perhatiannya.
“Aduh, buat apanya?!”dia mengeluh.
“Menyusahkan hidup aku. Kau tak fikir ke yang hidup aku pun tak cukup susah sebab perkahwinan ni? Tak boleh ke kita hidup macam manusia normal lain?”
“You are suggesting?”
Mendengar itu, aku tersenyum.
“Let’s become friend. Mungkin kita tak boleh hidup sebagai suami isteri, tapi itu tak bermakna kita tak boleh jadi kawan. Kau berhenti menyusahkan hidup aku, dan aku dengan gembiranya akan buat perkara yang sama.”
“Ini idea yang kau dapat lepas menjerit sampai nak pecah rumah ni?”dia bertanya tetapi ada sesuatu di dalam nadanya yang memberitahu aku bahawa dia sedang menahan tawa. Cuba untuk kelihatan cool seperti biasa. Macamlah dia akan mati kalau dia ketawa depan aku.
“Aku perlukan cara untuk hilangkan geram aku. Tolonglah buat hidup aku dalam rumah ni mudah sedikit. We’re on the same boat here. Apa yang kau dapat dengan menyusahkan aku?”
“Aku tak buat semua tu on purpose sebenarnya. I don’t think sharing is caring. Being my wife doesn’t make you the co-owner to this house.”
“Kau memang…”aku mengetap bibir.
“But I’ll think about it. In the mean time, get you own tv. Sekarang, boleh tak tolong bergerak daripada situ?”
“Satu lagi, kau memang tak ada expressi lain ke selain daripada muka selamba badak kau tu?”
Tersedak Ehsan yang mendengarnya, seolah-olah dia langsung tidak menyangka soalan itu yang akan keluar daripada mulut aku. Wajah Ehsan berubah warna.
“Well, just asking.”dengan itu aku berlalu meninggalkannya dengan hati yang puas.
Dzul Ehsan bin Haji Amiruddin, janganlah kau menyusahkan hidup aku lagi selepas ini.

~komen, kritikan sangat dihargai...~
Share:

1 comments:

MaY_LiN said...

aduhai..
memang cat dog tulla dorang ni..
bile mama nak bertandang umah dorang ni..