Saturday, December 18, 2010

One Day You'll Be Mine 13



13
Rutin harian yang sama kadang-kadang menyebabkan kita kehilangan jejak waktu. Tanpa disedari sejam, sehari, setahun atau sepuluh tahun sudah meninggalkan kita. Begitulah yang aku rasakan sekarang. Perasaan itu aneh, seakan-akan seseorang telah mem’fast-forward’ kan hidup aku.
Seminit lagi berlalu dan kami berdua masih berada di dalam posisi yang sama sejak lima minit yang lalu. Tidak tahu apa yang harus dikatakan, masing-masing hanya mendiamkan diri. Ehsan kelihatan santai dengan kedua belah tangannya dimasukkan ke dalam poket jeans, wajahnya gagal memberitahu aku apa yang bermain di fikirannya ketika itu. Aku menggigit bibir, tunduk memandang lantai. Sedar aku perlu berkata sesuatu, cuma masalahnya, aku tidak tahu apa yang perlu aku katakan. Memang keadaan sekarang jauh berbeza daripada yang aku bayangkan sebelum ni. Terasa benar kejanggalan di antara kami saat itu. Walaupun sejujurnya, aku gembira kerana hari ini akhirnya tiba. Aku yakin, Ehsan juga mempunyai perasaan yang sama. Hanya kami mengalami masalah untuk menukarkan rasa gembira itu kepada lisan.
“Semua barang dah ambil?”akhirnya Ehsan bersuara.
Aku menghalakan pandangan ke dalam rumah, menganalisa setiap ceruk yang berada di dalam sudut pengelihatanku dengan teliti. Bilik aku sudah kosong tadi, almari aku juga.
“Rasanya dah.”aku menjawab.
Hari ini adalah hari terakhir aku di rumah ini. Rumah yang telah mengenalkan aku kepada seorang lelaki yang bernama Dzul Ehsan bin Haji Amiruddin. Borang Permohonan Cerai sudah dihantar, dan kes cerai kami juga sudah didaftarkan. Sekarang kami hanya menunggu masa untuk hadir ke mahkamah. Selepas itu, sahlah perceraian di antara kami. Jadi, aku sudah tidak punya hak untuk berada di sini lagi. Semuanya berjalan seperti yang dirancangkan. Hidup kami akan kembali kepada permulaannya.
“Tahniah kepada kita berdua kerana berjaya sampai ke tahap ni tanpa berlaku sebarang pembunuhan.”gurau Ehsan.
“Betul. Kau mesti gembira, kan?”
“Biasa saja. Aku tak ada apa-apa perasaan pun sekarang. Tapi mungkin aku senang sebab aku akan dapat hidup aku dan rumah aku balik.”
Aku ketawa.
Ehsan memang tak ada perasaan, tetapi kalau ada manusia yang teramat gembira ketika ini, manusia itu adalah aku. Siapa sangka berada di dalam sebuah perkahwinan dengan seseorang yang langsung tidak kita cintai boleh menjadi begitu memenatkan?
“So much for love after marriage, huh?”giliran aku pula bergurau.
“You watch too much dramas, Fitri.”balas Ehsan, selamba.
Tak mungkin perkara itu berlaku jika terangan hati kami berdua tidak berada bersama kami. Aku tidak tahu di mana hati Ehsan berada tapi aku tahu persis di mana hati aku. Kalaulah benar hidup ini semudah drama, mungkin kami berdua sudah jatuh cinta selepas lima bulan tinggal serumah. Namun, ini adalah dunia realiti. Dunia di mana tidak semua benda bergerak sebagaimana yang kita rancang atau impikan. Selama lima bulan, hidup aku hanya berkisar kepada lelaki ini tetapi sayangnya, dalam lima bulan itu, aku masih gagal untuk mengenali Ehsan yang sebenarnya. Dia kekal misteri bagi aku.
Ehsan menarik dan menolak grill rumahnya tanpa sebab. Tidak tahu apa yang harus dilakukan atau bosan? Musykil juga aku apabila kami tidak mempunyai banyak untuk dibicarakan, sedangkan aku rasa kami patut menjerit kegembiraan dengan kebebasannya yang akhirnya milik menjadi milik kami berdua.
“We’re not like those couples, you know. Dipaksa kahwin, jatuh cinta, dan kemudian hidup bahagia sehingga ke anak cucu. Bagi aku semua tu dongeng. Perkahwinan itu sendirinya tak patut terjadi kerana paksaan. Kita buat pilihan kita sendiri, Fitri.”
Ah, benar sekali lagi! Kau sangat bernas hari ini, Ehsan. Perkahwinan itu sendiri satu ibadat. Jadi, tak seharusnya ia terjadi kerana paksaan.
Telefon bimbitku berbunyi dan tertera nama Elisa di skrin. Lupa pula aku bahawa Elisa dan Aya sudah berada di bawah, menunggu aku di kereta. Mereka berdua ke sini untuk membantu aku mengemas barang-barang aku yang masih bersisa. Barangku yang lainnya sudah aku pindahkan kelmarin.
“Ya, kejap. Nanti Kak Ngah turun.”aku berkata, lalu mematikan talian.
Elisa...Apabila aku khabarkan tentang perceraian aku dan Angahnya, gadis itu kelihatan terkejut sekali. Katanya, dia sedikit pun tidak menyangka sesuatu seperti itu boleh terjadi. Mujurlah dia menerima berita itu dengan mudah meskipun mulutnya tak habis-habis menyumpah Ehsan yang pada pandangannya bersalah di dalam hal ini. Mungkin dia fikir kami berpisah kerana perangai Ehsan yang teruk itu. Biarlah, kerana mustahil bagi aku untuk memberitahu sebab sebenarnya adalah kakak iparnya ini mencintai seseorang yang sudah lagi tiada. Hubungan di antara kami baik, dan aku nak terus kekalkan sebegitu. Ayah Ehsan pula...ermm...kesal dengan keputusan kami tetapi lebih kesal dengan sikap Ehsan. Namun, Ehsan tidak membenarkan aku masuk campur kerana katanya, masalah adalah di antara dia dan ayahnya. Aku kagum dengan Ehsan. Bagaimana dia menanggung semua kemarahan orang disekelilingnya atau masalah yang datang serentak dengan begitu tenang?
“Okaylah, Ehsan. Aku bergerak dulu. Nanti bising Elisa. Kau patutnya melompat-lompat kegembiraan sekarang ni sebab aku dah tak ada dalam hidup kau.”
Ehsan menggeleng, tersenyum.
“I wouldn’t count on it too much. Selagi kau wujud dalam hidup Elisa dan Aya, kau akan selalu ada dalam hidup aku, menyusahkan aku yang pastinya.”
Lihat, perkara masih sama. Gurauanya masih boleh buat hati aku menjerit ‘Ouch!’. Lelaki ini memang memerlukan kelas untuk mengajarnya cara bergurau yang betul.
“Malang bagi kau. So, sekarang ni kita benar kawan atau aku hanya satu lagi manusia yang kau akan lupakan sebaik sahaja aku melangkah daripada sini?”aku menduga, mahu melihat respon lelaki itu.
“Kita tengok macam mana nanti.”balas Ehsan.
Jawapan yang selamat aku kira. Tetapi hanya itu sahaja responnya? Tidak ada ‘Kita akan tetap kawan’ atau ‘Perceraian tu tak bermakna kita bukan lagi kawan’. Come on, Ehsan. Takkanlah kau tak reti nak berbahasa walaupun sedikit? Erm, aku rasa A Walk to Remember tu tak berjaya memperangaruhi Ehsan atau menjadikannya normal. Lelaki yang sedang berdiri di hadapan aku, dengan keyakinan yang tak pernah kurang, ketenangan yang jarang terusik, benar-benar dingin. Siapakah kau wahai wanita yang berjaya menukarkan seorang lelaki sehingga sebegini?
“Kalau macam tu, jumpa kau nanti.”aku berkata.
Ehsan mengangguk.
“See you and enjoy your freedom.”
Aku melangkah, meninggalkan rumah dan lelaki itu. Hati aku tak henti-henti mengucapkan syukur kerana akhirnya, aku dah dapat semula hidup aku. Kepada semua perasaan yang terluka kerana keputusan aku, aku minta maaf. Hanya ketahuilah bahawa kita tak boleh menentukan hidup seseorang, kemudian berharap ia berjalan mengikut kehendak kita. Ibu, abah, mama...doakan kebahagian Ehsan dan Fitri. Mungkin keputusan kami salah, tetapi sekurang-kurangnya kami gembira.
Hidup aku juga sudah bertambah warnanya dengan kehadiran Elisa serta Aya. Selepas apa yang Aya katakan kepada aku tempoh hari, aku berusaha keras untuk menjadikannya sebahagian daripada aku. Semakin banyak masa aku luangkan untuknya. Bukan kerana mama, tetapi atas kehendakku sendiri. Masih wujud kejanggalan di dalam sesetengah perkara. Yalah, aku sedar tak mungkin aku dapat menukarkan keadaan dengan sekelip mata. Dan Ehsan, di dalam kategori apa aku perlu masukkan dia? Kami jauh untuk digelar sahabat tetapi dekat untuk digelar orang asing. Tidak pernah aku nyatakannya kepadanya, tetapi benar aku berharap suatu hari nanti, pintu hatinya akan terbuka untuk menerima Aya dan perempuan lain di dalam hidupnya. Kerana aku mahu dia mempunyai sesuatu yang aku pasti aku tak akan dapat kembali. Kisah kami hampir sama, yang berbeza hanya jalan ceritanya.
Aku menyusun satu persatu pakaianku ke dalam almari. Elisa pula sudah terbongkang di atas lantai yang belum beralas. Kepenatan setelah seharian membantu aku mengemas rumah. Sukar juga sebenarnya nak tukarkan ‘tempat habuk berkumpul’ kepada sebuah rumah yang sesuai untuk didiami manusia. Hanya Aya yang masih setia membantu aku, mengelap meja solekku untuk yang ke-entah berapa kalinya. Seronok katanya. Haha, budak-budak.
“Bilik Aya dah kemas ke belum?”aku sengaja bertanya, membuatkan mata anak itu bercahaya.
“Aya ada bilik kat sini?”dia lantas mendapatkanku.
Aku tersenyum, mengangguk.
Lama sudah aku membuat keputusan untuk membawa Aya tinggal bersama aku. Lagipun, rumah ni agak besar untuk aku seorang diri.
“Every weekend, Aya boleh tinggal sini. Sebab hari lain, ibu kerja. Nanti tak ada orang nak jaga Aya. Tapi Aya nak ke tinggal dengan ibu?”
“Nak, nak! Terima kasih ibu. Bilik Aya yang mana?”riang benar suaranya.
“Aya pilih saja yang mana Aya nak. Bilik lagi satu, kalau kawan ibu, Auntie Kristine datang, bolehlah dia tinggal dengan kita. The more the merrier.”
Tangan kecil itu memelukku. Sesuatu yang sering dilakukannya jikalau gembira. Senang hati ini apabila memikirkan aku boleh membahagiakan seseorang di dunia ini.
Namun, tiba-tiba sahaja wajah Aya muram. Membuat aku tertanya-tannya sendiri.
“What’s wrong? Ibu ingat Aya gembira.”
“Memang Aya gembira tapi ibu tak gembira, kan? Sebab sekarang ibu dah tak tinggal dengan papa.”
“Mestilah ibu gembira sebab dah tak perlu duduk dengan...”aku terhenti.
Hish, Fitri! Takkan itu yang kau nak cakap dekat Aya. Tolong berlaku matang di sini! Kau dah jadi mak orang sekarang.
“Ibu gembira, papa pun gembira. Jadi tak ada sebab untuk Aya tak gembira.”
“Aya tak suka papa. He’s such an idiot.”
Berkerut dahiku mendengar ayat itu keluar daripada mulut Aya. He’s such an idiot? Err bukankah itu agak...ekstrem bagi kanak-kanak seusianya? Aku tak rasa ‘idiot’ patut wujud dalam vocabulary kanak-kanak berusia tujuh tahun. Sangat tidak sopan apatah lagi jika digunakan kepada ayah sendiri. Cerita zaman sekarang memang sangat menduka citakan. Lebih banyak mengarut daripada pengajaran. Wah, aku dah berleter macam ibu-ibu prihatin! Satu kemajuan.
“Aya, daripada mana Aya belajar cakap macam tu? Tak baik tau. Ibu tak mahu dengar Aya cakap macam tu lagi dekat papa atau sesiapa sajalah.”wajahku serius, mahu anak itu tahu bahawa kata-katanya tadi tidak elok.
“Mak Cu cakap macam tu. Dia kata, papa’s such an idiot, that’s why you left him.”
Elisa!!! Aku mengetap bibir. Sekarang, aku dan ‘kipas susah mati’ Akanishi Jin tu memang perlu bercakap tentang cara untuk menjadi teladan yang baik. Dia ajar anak sedara dia yang bukan-bukan pula. Hish!
“Nope, nope! Mak Cu dengan Aya salah. Bukan itu sebab ibu tinggalkan papa Aya. The real reason biar ibu sahaja yang tahu, okay? Aya jangan peningkan kepala. Ingat, ibu tak mahu Aya cakap macam tu lagi. Kalau ada sesiapa yang cakap macam tu, Aya tutup mulut dia. Lebih-lebih lagi kalau orang tu Mak Cu. Janji?”
Role model, role model, role model.
Aku menyimpan perkataan itu ke dalam otak agar aku sendiri nanti tidak terlepas cakap di hadapan anak ini.
Laju Aya mengangguk.
Settle pasal tu. Tak adil kan buat Ehsan? Semua orang menyalahkannya dalam hal ini dan dia sendiri terang-terangan meletakkan semua kesalahan ke atas dirinya sendiri. Sesuatu yang dia lakukan ketika berbincang dengan keluarga aku dahulu. Sukar untuk aku menebak jalan fikirannya. Kami berdua yang membuat keputusan, tetapi salah hanya di pihaknya. Menurut Ehsan, satu lagi persepsi buruk terhadapnya tidak akan mengubah apa-apa kerana sebelum ini dia memang sudah dilabel sebagai ‘black sheep of the family’ kerana berkahwin tanpa persetujuan keluarga. Kasihan, kan?  Tetapi itu telah menjadikan dia tabah daripada manusia lain yang aku kenal. Seperti kata Friedrich Nietzsche, what doesn’t kill us makes us stronger.
Arah tuju hidupku selepas ini perlu aku fikirkan. Bukan senang nak habiskan seluruh hidup aku seorang diri. Ia memerlukan banyak perancangan. Bodoh, bodoh, bodoh! Untuk apa aku lakukan semua ini demi lelaki yang sudah tiada? Hanya menyeksakan diri sahaja. Terima kasih, aku tahu semua tu. Tetapi ia sebenarnya lebih rumit daripada apa dapat dibayangkan. Hrmm, yang aku tahu, hidup aku pasti bosan kerana sudah tidak dapat bertekak melatih vocal cord ku dengan Ehsan.
Aku bergerak ke hadapan. Menyedari kehadiranku, Elisa membuka mata lantas bangun.
“Penatnya, Kak Ngah. Rasa macam tak nak pergi kelas je esok.”dia meletupkan jari-jermarinya satu persatu.
“Alasan. Cakap jelah malas.”
“Itu juga tapi seriously, penat. Aya mana?”matanya meliar mencari kelibat Aya.
“Tengok bilik dia.”aku menjawab.
“Baguslah dia tinggal dekat sini. At least ada juga orang yang peduli dekat dia. Unlike some people I know.”
“Ahaa, tentang tu. Elisa, you should really watch your language in front of Aya. Dia ikut semua yang kita cakap, okay? Elisa tahu apa yang dia cakap kat Kak Ngah tadi? She said her father is such an idiot. Sounds familiar?”aku menjegilkan mataku.
Elisa tersengih, menggaru-garu dahinya yang tidak gatal.
“Oppss?”
“Opps indeed. Look, semua orang patut berhenti salahkan Ehsan dalam hal ni. Kalau dia bersalah, Kak Ngah juga bersalah. Sekarang, jom kita keluar makan.”
“Aye aye, captain.”Elisa memberi aku tabik dan kemudian terus menuju ke bilik mendapatkan Aya.
I feel better already.

Berita tentang perceraianku cepat sahaja tersebar di tempat kerja sedangkan tak sampai sebulan sebenarnya sejak kami hadir ke mahkamah tempoh hari. Aku tidak tahu daripada ia bermula kerana sememangnya aku tak pernah menceritakan tentang perkara tersebut kepada mana-mana manusia di sini. Tidak pernah kepada Azira, Kak Lyn atau pun Sharon. Ermm, jadi siapa yang mulakan ‘api’ ni? Mereka tak habis-habis bersimpati dan menyuruh aku banyak bersabar. Aku pula hanya dapat mengangguk, menerima simpati ikhlas mereka itu dengan muka tidak bersalah. Apa lagi yang mampu aku lakukan? Jika pada pandangan mereka perceraian ini satu tamparan yang hebat buat aku, biarkanlah. Aku tidak rugi apa-apa cuma aku tahu mereka sendiri tertanya-tanya sebab sebenar perceraian itu berlaku. Yalah, baru enam bulan kami berkahwin, tup tup bercerai. Memang gila, kan? Tapi dunia sekarang tak ada yang mustahil. Enam bulan itu boleh dikira lama sebab aku pernah terbaca di dalam akhbar. Baru kahwin seminggu, dah bercerai. Okay, okay Anith Fitriah. Stop justifying your act!
Benar, sekarang aku sudah bebas. Dengan talak satu, maka sahlah daripada segi undang-undang perceraian kami. Mujurlah prosesnya tidak terlalu rumit memandangkan perceraian ini berlaku berdasarkan persetujuan kami berdua. Perasaan? Selain daripada lega...aku tak rasa ada perasaan lain. Mama, ibu, serta abah pula yang seakan bersedih bagi pihak kami berdua. Mungkin sayang bagi mereka kerana melepaskan sebuah perkahwinan dengan mudah tetapi apa gunanya mempertahankan sesuatu yang tiada nilainya bagi kami? Sudahlah, yang penting semua sudah selesai. Lagi tiga minggu sahaja sebelum tahun baru, dan aku berazam untuk memulakannya dengan semangat baru.
Tahun baru bermakna aku perlu melalui hari itu sekali lagi. Hari di mana aku kehilangan Nik. Aduh, selama tiga tahun berturut-turut aku merasai kesakitan yang sama apabila hari itu tiba! Yang paling menyedihkan aku, tiga tahun tetapi aku masih belum menjejakkan kaki ke kubur Nik. Sama ada kerana kekuatan itu tak pernah wujud atau kerana aku sendiri tidak tahu di mana kuburnya. Semasa Nik dikebumikan, aku masih lagi belum sedarkan diri di hospital. Selepas itu, pertama kali aku bertanya tentangnya, kedua ibu bapaku enggan memberitahuku apa-apa.  Kali kedua aku bertanya, ibu merayu kepada aku untuk tidak bertanya lagi tentang Nik. Kemudian, aku sendiri rasa aku tidak cukup kuat untuk menziarahi pusaranya. Tidak tahu bagaimana aku akan bereaksi apabila menjejakkan kaki ke sana. Mungkin kerana itu kesakitan itu tak pernah berkurangan.
Peristiwa itu berlaku kerana kecuaian aku. Pada hari itu...
“Haa, berangan lagi!”sergah Azira yang muncul dengan sepinggan nasi di tangan sekali gus mematikan lamunanku.
“Mana ada berangan. Kak Fitri ni dah tak ada angan-angan tau.”balasku, menyudukan teh ais ke dalam mulut.
“Tak makan?”Lia bertanya, mengambil tempat di sebelahku.
“Pagi tadi dah breakfast. Sekarang kenyang lagi.”
“Hebat! Sebab tu orang slim ya, Kak Lia? Makan sehari sekali je.”gurau Azira.
“Mana ada slim. Tengok betul-betul. Macam dugong dah.”aku berkata, membuatkan mereka berdua ketawa.
Lia memandangku.
“Zira cerita, setiap hari Fitri dapat bunga daripada pengirim misteri. Betul ke?”
Aku menarik nafas.
Ya, misteri yang hanya boleh diselesaikan oleh Detective Conan. Aku benar perlu mengelakkan diri daripada terus dipengaruhi Elisa. Macam-macam cerita Jepun dia dah ajak aku tengok. Daripada anime sehingga ke konsert artis-artisnya. Parah, parah. Seperti kata Ehsan, sepatutnya aku yang mempengaruhi Elisa, bukan sebaliknya. Maklumlah zaman aku dulu, tak ada pula Akanishi semua tu. Yang ada hanya Westlife, Backstreet Boys, Nsync. Itu pun aku tak layan.
“Misterilah sangat. Entahnya, Lia. Fitri pun tak tahu apa tujuan sebenarnya bunga tu. Yang Fitri tahu, setiap kali Fitri balik kerja, mesti benda tu ada kat atas hood kereta Fitri. Menakutkan dan geram.”
“Kadang-kadang Zira pun kesian dekat mak cik cleaner tu. Setiap hari kena kutip bunga yang Kak Fitri ni tinggal kat carpark. Dah bergunung apa.”
Aku menyiku Azira.
“Yalah, yalah. Nanti Kak Fitri buang dalam tong sampah sendiri.”
Kepada siapa harus aku katakan supaya menghentikan kerja tak berfaedah itu? Pak guard yang ada pun tak boleh harap. Aku suruh dia tolong tengok-tengokkan kereta aku, tetapi memang taklah kan. Jaga gate tu pun asyik tidur je.
“Fitri, maaflah kalau tanya. Tapi hubungan Fitri dengan bekas suami sekarang ni macam mana ya?”Lia bertanya.
Okay, sifat ingin tahu itu memang bagus. Digalakkan untuk kanak-kanak tetapi perlu dikurangkan bagi orang dewasa kerana ia mungkin boleh membawa kepada perkataan lain iaitu ‘busybody’ bukan lagi ‘curiosity’. Penting sangatkah informasi itu kepada mereka? Kalau aku cakap hubungan aku dengan Ehsan tidak baik, apa yang boleh mereka lakukan? Jadi pasukan pendamai?
“Err...we’re on good terms.”aku membalas.
“Dia ada anak, kan?”Lia bertanya lagi.
Aaa, tolonglah!
“Ya, sorang. Tujuh tahun. Sekarang pukul berapa Zira?”aku cuba mengalih topik perbualan.
“Awal lagilah. Relaxlah Kak Fitri. Borak-borak dulu.”
Sangat membantu, Azira. Korang tak faham ke yang aku tak mahu ceritakan hal peribadi aku kepada sesiapa pun?!
“Ada orang cerita dekat Lia, Ehsan tu jenis yang tak pedulikan orang lain. Sampai anaknya pun dia tak ambil kisah. Agaknya sebab tu dia dengan anaknya tak duduk sekali ya, Fitri?”
That’s it! No more digging into my personal life. Ikutkan hati mahu sahaja aku menjerit di ketika itu. Biar mereka semua tahu yang aku tak suka hal peribadi aku di ganggu. Kalau aku artis, mungkin aku boleh menjadikan ‘No comment’ sebagai jawapan tetapi masalahnya, aku bukan artis. Jadi aku perlu mencari jalan keluar yang lain seperti...
“Fitri nak ke surau dulu. Jumpa nanti. Bye.”dengan itu, aku mencapai telefon bimbitku dan bergerak pantas ke surau.
Oh, geramnya aku! Aku fikir, kalau aku tak ambil kisah tentang sesiapa, mereka juga akan melakukan perkara yang sama. Tetapi ternyata sangkaan aku meleset. Jika itu semua tandanya mereka prihatin terhadap aku, terima kasih tetapi aku tak rasa aku perlukan keprihatinan yang sebegitu. Yang lagi penting, daripada siapa diorang dengar tentang Ehsan serta perangainya? Tepat mengena sasaran pula tu.
Aku pasti, mereka dapat menjadi wartawan hiburan yang baik selain daripada penjual kuih raya. Namun apa sahaja cerita yang tersebar tentang aku ketika itu sedikit pun tidak memberi kesan kepada aku atau pun kerja aku. Aku pasti terdapat pelbagai versi cerita cuma mereka tidak berani untuk membuka mulut bertanya. Biarlah, aku senang begitu kerana tidak ada apa yang perlu diceritakan. Tumpuan aku pada hari itu adalah menyiapkan segala kerja, tidak mahu membuang masa walau seminit. Pada pandangan orang lain, mungkin aku hanya berpura-pura menyibukkan diri dengan kerja untuk menghilangkan rasa sedih atas perceraianku. Aku tahu itu kerana ada yang berpesan supaya aku tak terlalu taksub dengan kerja hanya untuk menghilangkan kesedihan. Haha, kelakar.
Jam sudah hampir pukul 11 malam ketika aku berkemas untuk pulang. Masih seperti dahulu, yang berbeza hanyalah kepulangan aku tak akan disambut oleh perangai Ehsan yang pelbagai. Aku tak tahu sama ada aku perlu bersyukur atau sedih untuk itu. Sampai sahaja di rumah, aku terus mandi dan kemudian memanjat katil bersama laptop peneman kesunyianku.
Bosankan hidup aku? Pergi kerja, balik, mandi, tidur. Keesokannya rutin yang sama. Sudahlah aku sorang-sorang kat rumah. Hanya hari minggu sahaja aku berpeluang melakukan sesuatu yang berbeza bersama Elisa dan Aya. Kristine pula langsung tidak menghubungi aku. Entah ke mana dia merantu pula kali ini. Mudah jadi manusia yang tidak terikat dengan sebarang komitmen. Kalau aku berada di rumah ibu, sekurang-kurangnya keesokan pagi aku boleh berbual dengan abah serta ibu. Sekarang, aku nak berbual dengan siapa, refleksi ku di cermin? Kalau aku masih di rumah Ehsan pula, mungkin sekarang kami sedang bertekak. Aku rindukan Ehsan? Taklah, kebosanan membuatkan aku teringatkan dia.
Aku seperti biasa akan memeriksa inbox ku jika terdapat email daripada Kristine. Satu persatu persatu barisan email itu aku teliti sehinggalah mataku terhenti kepada satu email bersubjek “Let’s Get Together Guys”. Uh oh...Jariku tiba-tiba sahaja lemah sehinggakan aku terpaksa menekan touchpad berkali-kali untuk membuka email tersebut. Pengirim emailnya tidak lain tidak bukan, sudah semestinya Zara. Siapa lagi yang begitu bersemangat mencipta sebuah blog khusus untuk kelas kami? Dan siapa lagi yang sangat suka mengendalikan reunion kelas? Kalaulah aku tidak memberi email atau nombor telefon ku kepadanya sewaktu kami berjumpa secara tidak tersengaja dahulu, mungkin aku akan terselamat. Aku bukan manusia yang anti-sosial, tetapi berjumpa kawan-kawan sekolah menengah aku bukanlah sesuatu yang aku tunggu-tunggu setiap tahun. Lagi pun, aku sendiri jarang berhubung dengan mereka kecuali Zakiy dan Helmi. Itu kerana kebetulan kami memilih untuk melanjutkan pelajaran ke universiti yang sama.
Selama lima tahun berturut-turut aku gagal mencari alasan yang bernas untuk mengelakkan diri daripada perlu menghadiri aktiviti muhibah itu. Namun kemudiannya aku sudah punya Nik. Dia menemani aku selama tiga tahun ke reunion tersebut, menjadikan ianya sesuatu yang dapat ditanggung. Selepas ketiadaan Nik, perasaan untuk pergi itu tambah berkurangan sehingga mungkin mencecah tahap negatif 99%. Soalan yang sama, muka yang sama, cerita yang sama. Kali ni jika mereka tahu aku sudah kembali single, pasti lebih banyak soalan. Apa yang harus aku lakukan sekarang? Berpura-pura email jemputan ini termasuk ke spam box? Brilliant and useless idea. Zara pasti akan menelefon aku setiap hari sehinggalah aku memberi persetujuan. Katanya, hanya setahun sekali kita boleh berjumpa jadi tolonglah hadir. Tarikh majlis adalah tiga minggu daripada sekarang bermakna aku masih punya banyak masa untuk memikirkan alasan lain yang lebih genius.
Zaman persekolahanku bukanlah satu zaman yang teruk. Tak pernah didenda, tak pernah mengalami sebarang masalah. Rekod aku bersih. Hehe. Aku punya ramai kawan kerana sememangnya aku mudah bergaul cuma apabila usia aku semakin meningkat, aku lebih suka bersendirian. Sewaktu di universiti dulu pun, aku telah mengurangkan aktiviti-aktiviti sosial aku. Tidak lagi menghadiri sebarang program atau melibatkan diri dalam mana-mana kelab. Tumpuan aku hanya kepada pelajaran yang sangat menyakitkan otak. Sudahlah aku ni tak bijak, midterm fail memanjang. Final pun harap coursework saja. Kiranya hidup aku dulu dan kini tak banyak beza. Kalau dulu sibuk dengan pelajaran, sekarang sibuk bekerja pula.
Nik Afezal aku kenali melalui program yang dianjurkan SRM atau Sekreteriat Rakan Muda. Dia merupakan salah seorang ahli aktif SRM menurut Kristine. Dan Kristine jugalah yang bertanggungjawab memaksa aku untuk turut serta dalam program tersebut. Pertama kali aku melihat Nik, aku merasakan lelaki itu sangat sempurna. Bijak, baik dan mudah bergaul. Bak kata ibu-ibu, sejuk mata memandang. Sepanjang program itu berjalan, kami tidak langsung bertegur sapa. Kiranya aku kenal dia tetapi dia sedikit pun tidak menyedari akan kewujudanku. Yang anehnya, kami mula berkenalan setelah aku tidak lagi menyertai sebarang program yang dikendalikan SRM. Aku tersenyum sendiri apabila mengenangkan saat itu kembali. Kenangan lama yang indah dan menyakitkan pada masa yang sama.
Ketukan di pintu secara tiba-tiba membuat jantung aku terhenti. Mataku diarahkan kepada jam di deskstop. Dah nak dekat pukul 2 pagi. Siapa pula yang datang ni? Aku dapat rasakan wajahku ketika itu kalau ditoreh pun, tidak akan berdarah. Takutnya....Ketukan tadi senyap begitu sahaja. Aku tak bermimpi, kan? Perlahan-lahan aku menapak ke arah pintu, menunggu pintu itu diketuk sekali lagi. Aku menekapkan telinga ke pintu pada masa yang sama pintu itu diketuk, membuatkan aku terjerit. Perlahan-perlahan aku membuka pintu. Ini tak sepatutnya jadi cerita hantu...hati aku menangis.
“Kau?!”aku bercekak pinggang.
“Habis kau fikir siapa? Sundel bolong?”balasnya, sinis.
Mulut tak ada insurans. Sundel bolong? Dahlah aku duduk sorang-sorang kat rumah ni.
“Apa kau buat kat sini? Siapa yang cakap ‘I don’t give a damn about you’ dulu?”aku menjungkitkan kening.
“Huh? Aku dah suruh kau check barang-barang kau, kan? Habis ini apa?”kotak ditangannya dilepaskan begitu sahaja. Bulat mataku melihat kotak itu mencium lantai. Ehsan!!!
“Kau datang sini sebab nak bagi ini je? It’s 2 in the morning, are you nuts?”
“You don’t hear me complaining. Lagipun, aku tak suka barang kau menyemak kat rumah aku. Okaylah, adios. Berhati-hati sikit, orang cakap rumah ni ada penunggu.”dia tersenyum berjalan perlahan-lahan meninggalkan ku.
Penun...???!!!
“Ehsan, kau ni sakit jiwa ek?”cepat-cepat aku membuka grill, mengambil kotak tersebut dan kemudian berlari masuk ke dalam bilik.
Bodoh punya Ehsan. Tak habis-habis nak menyakat aku. Benci betul!
Anugerah Lelaki Tersengal jatuh kepada Dzul Ehsan bin Haji Amiruddin.  

 
~finally...we've reached one of the checkpoint in ODYBM...sooner than i expected...but that's okay (i think)...~
~yup...they're divorced! (to kak ita,mid:please dont kill me!)~
~actually i wasnt planning for the whole 'kahwin paksa' thingy to happen...i know its too typical and all but i cant find any other way to make the two stubborn creatures exist in each other's life...well considering perangai diorang...normal encounter wouldn't work because they'll probably ignore one another without much thought...hence, the marriage!however...they were never meant to stay married forever *ngee* ~
~zara,zakiy and helmi belong to my lovely reader, azalia~
~thanks for reading and commenting...it really made my day...~


Share:

2 comments:

MaY_LiN said...

alahai wawa..
bile dorang nak berbaik ni..
saje je ehsan ni tau..
rindu la tu..

azalia said...

haha.. ehsan kelaka.. dun tell me u miss her ehsan
:p n thanks sbb mention those name yg
xsedap tue.. ngehehe, leb u lah!! <3