Saturday, September 8, 2012

Teaser: One Day You'll Be Mine 23

 “Teruskanlah cakap macam tu dan saya mungkin akan jatuh cinta betul dengan dia.”kata-kata itu tak lebih daripada satu gurauan tetapi wajah Nik menyedarkan aku bahawa ia bukan satu gurauan yang baik.

    “Nik , berapa kali lagi kita nak cakap pasal ni? There’s no Dzul Ehsan in my mind, not now, not ever.”dua perkataan terakhir itu seakan-akan enggan keluar daripada bibirku sehingga kini, aku pula yang mula meragui kata-kataku tanpa sebab.
 “Uh saya tak ada banyak pilihan kat sini, Fitri. Everyone hates me. Keluarga awak, kawan baik awak, bekas adik ipar awak.  Senarai tu semakin meningkat daripada hari ke hari. Mungkin semua orang lebih suka kalau awak terus dengan Ehsan.”suaranya kedengaran sedih, dan sekali gus dengan jayanya membuatkan aku bersimpati kepadanya. Aku sendiri juga sedar keadaan juga tidak mudah bagi Nik. Dia sudah sedia maklum yang kepulangannya tidak disenangi oleh mereka yang rapat dengan aku.

“Good job, ibu. You almost kill him with your words. Termasuklah husband tersayang Kak Rini tu.”aku mengecilkan mata, memandang ibu yang sedang menuang air masak ke dalam botol untuk dimasukkan ke dalam peti ais itu. Pandangan aku beralih pula kepada Kak Rini yang sedang membelek majalah Nona dengan muka tidak bersalah.

“Untuk sejam yang akan datang, Kak Rini tak kenal mana-mana manusia yang bernama Anith Asyraf. Serius.”

“Bagus sebab dua jam sebelum ni pun Fitri rasa Fitri tak ada abang.”aku membalas, melepaskan geram yang terbuku di dada sejak dua jam yang lalu.

Ibu tidak mempedulikan aku, meneruskan kerjanya seperti biasa seolah-olah aku tidak wujud di situ. Tiada sedikit senyuman pun menghiasi wajah ibu, cemberut sahaja kelihatannya. Siapa yang bersalah dalam hal ini? Sepatutnya aku yang marah, bukannya ibu. Sukar betul aku nak memahami perangai orang di sekeliling aku sekarang ini.

“Ibu dah puas hati?”tanyaku.

“Untuk lelaki macam tu, Fitri marahkan ibu?”ibu bertanya kembali, membuatkan aku kehilangan kata.
 

Cookies as a token of apology sebab lama tak update.  My final exams mula 22/9 - 28/9, tetapi update tetap macam biasa.
So, jumpa di update yang akan datang.
Share:

1 comments:

Anonymous said...

ooohhh god,thanks so much!..finally,i know that u still alive...tqvm!!..